17 Aralık 2015 Perşembe

Kitap Yorumu: Konuş Benimle - Laurie Halse Anderson


KİTAP KÜNYESİ:

Kitabın Adı: Konuş Benimle
Özgün Adı: Speak
Yazarın Adı: Laurie Halse Anderson
Sayfa Sayısı: 299
Yayınevi: GO! Kitap
Goodreads


                                  ARKA KAPAK

Konuşmak gittikçe zorlaşıyordu. Boğazım sürekli acıyor, dudaklarım kuruyordu. Geceleri uyurken çenemi o kadar sıkıyordum ki sabahları başım ağrıyordu… Ne zaman annemle, babamla ya da öğretmenlerden biriyle konuşmaya çalışsam ya kekeliyor ya da donup kalıyordum. Sorunum neydi benim? 

Melinda Sordino'nun bir sırrı var. Ama sırrını paylaşabileceği kimsesi yok. Bütün arkadaşları, hatta tanımadığı insanlar bile ondan nefret ediyor. Ve günden güne içine kapanan Melinda, çareyi susmakta buluyor. Yalnızlaştıkça susuyor, sustukça yalnızlaşıyor. Ta ki O ŞEY'den kaçıp saklanamayacağını, O GECE'yi unutamayacağını anlayana dek…






Herkese merhabalar!

Bu yazıma öncelikle büyük bir özür dileyerek başlamazsam rahat edemeyeceğim. Aylardır ortalıkta bulunmadığım için özür dilerim. Belki biliyorsunuzdur, bu sene üniversite sınavına hazırlanıyorum dolayısıyla büyük bir stresin altındayım. Blogla ilgilenemememin en büyük sebebi bu. Çünkü yoğun tempodan dolayı kitap okuyamıyorum, okusam stresten dolayı bir çok şey ilgimi çekmiyor ve kitabı bitiremiyorum, bitirsem bloga yazmak için zaman bulamıyorum. O zamanı da bir şekilde bulduğumu düşünelim... o zamanda genel olarak bir süredir yazarlarından biri olduğum Hunters of Book'ta yazıyorum. Şu önümüzdeki altı ayı hayırlısıyla bir geçirelim, sonrasında değil iki bloga iki yüz bloga dahi yetebileceğimi düşünüyorum. (Tabii ki de mübalağa sanatı yapıyorum.)

Neyse, şimdi bugünkü konumuza gelelim. Büşra beni bu kitabın turu için Kitap Cadılarının Yolculuğu Turu'na misafir olarak davet edince, aldığı tüm o ödülleri gördükten sonra reddedemedim ve iyi ki de reddetmemişim. Çünkü tam da aradığım tarzda bir kitapmış Konuş Benimle.

Kitabın arka kapağından hikayenin tecavüzle ilgili olduğunu anlamadıysanız, hiç üzülmeyin kitabın ilk sayfalarındaki giriş yazılarından bunu anlayacaksınız. Fakat ben kitabı okurken keşke bu kadar belli etmeselerdi dedim, çünkü Melinda sırrını size öyle ilk sayfalardan veren karakterlerden değil. Ve benim fikrimce o ilk kısımları Melinda'nın sırrını bilmeden okusaydık çok daha sürükleyici olurdu kitap.

Melinda liseye geçtiği yazın Ağustos ayında ilkokuldan beri birlikte büyüdüğü kız arkadaş grubuyla son sınıfların verdiği bir partiye gidiyor ve burada bir canavar tarafından tecavüze uğruyor. Anında polisi aradığı için, adı "mükemmel parti gecesini sebepsiz yere mahveden kız" oluyor ve bu kötü şöhreti okul senesinin ilk gününden son gününe kadar peşini bırakmıyor.

Çok sevdiği arkadaşları onu tanımaz oluyor. Evde ebeveynleriyle sorunlar yaşamaya başlıyor. Ders notları düşüyor. Tüm bunların arasında Melinda kendi içinde onu günbegün sessizleştiren bir savaş veriyor. Başına gelenleri birine anlatmalı mı yoksa sessiz kalmaya devam mı etmeli? Anlatsa kim inanırdı ki? Sürekli kavga eden anne babası mı? Yoksa ona sırt dönmeye çoktan hazır olan arkadaşları mı? Melinda kendisini insanlardan soyutluyormuş gibi görünse de, bana kalırsa insanlar Melinda'yı görmezden gelerek soyutluyorlardı.

Kitabı tek bir kelimeyle anlatacak olsaydım, "derin" derdim. Karakterleriyle, kurgusunun gerçekçiliğiyle, Melinda'nın sessizliğiyle çok derin bir kitaptı. Melinda'nın resim öğretmeni Bay Freeman dahi yüzeysel bir karakter değildi, yer yer sizi düşündürüyordu. 

Yazar ele aldığı tecavüz gibi hassas bir konuyu çok gerçekçi bir şekilde işlemiş ki beni en etkileyen noktalardan biri buydu. Okurken okuduklarınız kurgu olduğundan şüphe ettiren bir anlatımı vardı. Ve bana kalsa, şüphe etseydik çok da garip olmazdı. Çünkü tecavüz eminim, günümüz modern romanlarında işlenen en gerçekçi konulardan biridir. Öyle bir olgu ki, kız erkek, çocuk yetişkin, evli bekar tanımıyor ve hayat boyu silinemeyecek izler bırakıyor. İşte Melinda o izin ta kendisi. 

Yazarı bu kadar övmüşken, aldığı ödülleriyle birlikte onu size tanıtmama ne dersiniz?


YAZAR HAKKINDA
Laurie Halse Anderson, her yaştan çocuklar için yazan, New York Times'ın çok satan yazarı. Ağır konuları mizah ve hassasiyetle ele almasıyla bilinen yazarın eserleri uluslararası şöhretin yanı sıra, eyalet ve ülke çapında bir çok ödül kazandı. Kitaplarının iki tanesi, Konuş Benimle ve Chains Ulusal Kitap Ödülü finalisti oldu. Laurie "genç yetişkin edebiyatına önemli ve kalıcı katkılarından" dolayı Amerikan Kütüphaneler Birliği tarafından 2009 Margaret A. Edwards ödülüyle şereflendirildi. Laurie eşi ve dört çocuğuyla, yazarken karın yağışını seyretmeyi sevdiği New York'un kuzeyinde yaşıyor.

ÖDÜLLER

Ulusal Ödüller
ALA Genç Yetişkin Türünde En İyi Kitap
ALA Genç Yetişkin Türünde En İyi İlk 10 Kitap
ALA Quick Pick Ödülleri Genç Yetişkin Türü Ödülü
Edgar Allan Poe Ödülleri Finalisti
IRA Genç Yetişkin Seçimleri
Junior Library Guild Seçimi
Michael L. Printz Onur Kitabı (Amerikan Kütüphaneler Birliği)
National Kitap Ödülleri Finalisti
New York Halk Kütüphanesi "Yeni Çağ" En İyi Kitabı
New York Times Çoksatanlar Listesi
SCBWI Golden Kite Ödülü
YALSA Genç Yetişkin Türünde En İyi Popüler Kitap Kapağı

Eyalet Ödülleri
Abraham Lincoln Illinois Lisesi Kitap Ödülü
Genç Kalifornia Okuyucuları Madalyası adaylığı
Black-Eyed Susan Kitap Ödülü adaylığı (Maryland)
Garden State Genç Kitap Ödülü (New Jersey) -
Iowa Genç Kitap Ödülleri adaylığı -
Heartland Ödülü (Kansas)
Kentucky Bluegrass Ödülü
Maud Hart Lovelace Gençlik Okuma Ödülü adaylığı (Minnesota)
Genç Three Apples Ödülü adaylığı (New York)
2005 New York'un Beraber Okuduğu Kitap
Carolyn W. Field Ödülü (Pennsylvania)
Pennsyvania Genç Okuyucularının Seçimi Genç-Yetişkin Listesi
Rhode Island Gençlik Kitabı Ödülü adaylığı
South Carolina Genç-Yetişkin Kitabı Ödülü
Volunteer State Genç-Yetişkin Kitap Ödülü (Tennessee)
Tayshas Lisesi Okuma Listesi (Texas)
Evergreen Genç-Yetişkin Kitap Ödülü (Washington)
Sequoya Kitap Ödülü (Oklahoma)
Genç Okuyucuların Ödülü Adaylığı (Nevada)

Kitap Satıcıları ve Medya Onayları 
Booklist Editor'lerinin Seçimi
School Library Journal Yılın En İyi Kitabı
Bulletin of the Center for Children’s Books Mavi Kurdele Kitabı
Fanfare, The Horn Book’un Onur Listesi
Los Angeles Times Ödül finalisti
Publishers Weekly Bestseller
Booklist İlk 10 Roman (1999)
Publishers Weekly Yılın En  İyi Kitabı (1999)

Çekilişle birlikte iki tane de kitap hediye ediyoruz! Çekilişlere katılmak için Facebook ve Instagram sayfalarını ziyaret edin!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder